DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i22.109911

BANKER’S NNOVATIVE MODELS IN TERMS OF BANKING SYSTEM REFORMING

А. Chkheailo, O. Shvydka

Abstract


The article deals with the problem of improving the educational process of training specialists in banking in the context of changes in banking system. There is the analysis of the priority courses of staff transformation in banking sector and of distinguished requirements for a future banker, namely the necessity of «soft skills» was proven. There is the revelation of «soft skills» development, enabling future specialists to improve their communication skills and take responsibility. The article shows the importance of humanitarian training for the formation of graduates’ personal qualities. The humanitarian training in domestic economic institutions was analyzed. It was proposed to implement new training programs to cover the whole range of "soft" skills among students during training and strengthening humanitarian component of education.


Keywords


banker; innovation; future bank; soft skills; communicative skills; financial literacy; humanitarian training.

References


Karcheva, I. Ia. Suchasni tendentsii innovatsiinoho rozvytku bankiv Ukrainy v konteksti kontseptsii Bank 3.0. (2015) Ekonomichnyi prostir, 3(19),

Globalnyiyprognoz dlia bankovskogo sektora na 2016 god. Transformatsiia kadrov. Bankovskii rabotnik budushchego. (2016). Available at: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-global-banking-overview-2016-rus/$FILE/ey-global-banking-overview-2016-rus.pdf

Reiting ukrainskikh vysshykh uchebnykh zavedenii po stepeni udovletvorennosti obrazovaniem «Kompas». Available at: http://www.yourcompass.org/docs/2012_compas_report.pdf/

Koval, K. O. Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia. (2015). Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 2, 162-167.

Develop the skills you need for life. Available at: https://www.skillsyouneed.com/

European Dictionary of Skills and Competence. Available at http://disco–tools.eu/disco2_portal/.

Smovzhenko, T. S. & Kuznietsova, A. Ia. (2016, February). Finansova hramotnist yak chynnyk formuvannia suspilnoi doviry do instytutiv finansovoho rynku. (2017). Tvorennia prostoru suspilnoi doviry v Ukraini XXI stolittia. Lviv: DVNZ «UBS».

Hrushchenko, L. M. (2007). Formuvannia profesiino–oriientovanoho stavlennia do dystsyplin psykholoho–pedahohichnoho tsyklu u studentiv ekonomichnoho universytetu: avtoref.dys. kand.ped.nauk: 13.00.04. Kyiv.

Poiasok, T. B. (2010). Psykholoho–pedahohichna pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv finansovo–ekonomichnoho profiliu u vyshchykh navchalnykh zakladakh: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d–ra ped. nauk: 13.00.04. Kremenchuh.

Hrozna, N. Z. (2012). Znachennia humanitarnoi skladovoi u profesiinii pidhotovtsi menedzheriv–ekonomistiv u VTNZ (2012). Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 48-52.

Artiushyna, M. V. (2009). Psykholoho–pedahohichna pidhotovka yak skladova vyshchoi ekonomichnoi osvity. Available at: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/viewFile/10126.


GOST Style Citations


Карчева, І. Я. Сучасні тенденції інноваційного розвитку банків України в контексті концепції Банк 3.0. [Текст] / І. Я. Карчева. – Економічний простір. – 2015. – № 3 (19). – С. 299–305.

Глобальный прогноз для банковского сектора на 2016 год. Трансформация кадров. Банковский работник будущего [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-global-banking-overview-2016-rus/$FILE/ey-global-banking-overview-2016-rus.pdf .

Рейтинг украинских высших учебных заведений по степени удовлетворенности образованием «Компас» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.yourcompass.org/docs/2012_compas_report.pdf/

Коваль, К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування [Текст] /
К. О. Коваль // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2015. – № 2. – С. 162–167.

Develop the skills you need for life [Electronic resource] // SkillsYouNeed. – Available at: https://www.skillsyouneed.com/

Європейський словник навичок та компетенцій [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disco–tools.eu/disco2_portal/

Смовженко, Т. С. Фінансова грамотність як чинник формування суспільної довіри до інститутів фінансового ринку [Текст] / Т. С. Смовженко, А. Я. Кузнєцова // Творення простору суспільної довіри в Україні ХХІ століття : матеріали Міжнародної науково–практичної конференції, м. Львів, 17–19 лютого 2016 року / відп. ред. С. М. Аржевітін ; Асоціація українських банків, ДВНЗ «УБС». – Київ : ДВНЗ «УБС», 2017. – С. 376–387.

Грущенко, Л. М. Формування професійно–орієнтованого ставлення до дисциплін психолого–педагогічного циклу у студентів економічного університету [Текст] : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Грущенко Л. М. – Київ, 2007. – 21 с.

Поясок, Т. Б. Психолого–педагогічна підготовка майбутніх фахівців фінансово–економічного профілю у вищих навчальних закладах [Текст] : автореф. дис. … д–ра пед. наук : спец. 13.00.04 / Поясок Т. Б. – К., 2010. – 42 с.

Грозна, Н. З. Значення гуманітарної складової у професійній підготовці менеджерів–економістів у ВТНЗ [Текст] / Н. З. Грозна / Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2012. – № 6. – С. 48–52.

Артюшина, М. В. Психолого–педагогічна підготовка як складова вищої економічної освіти [Електронний ресурс] / М. В. Артюшина / Режим доступу: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/viewFile/10126.





Copyright (c) 2017 А. Chkheailo, O. Shvydka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770