DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.121866

DEVELOPMENT OF THE FACTOR MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF THE CONSUMER MARKET

V. A. Grosul, O. D. Timchenko

Abstract


The main tendencies of development of markets for the sale of consumer goods of Ukraine are investigated. The customer–oriented model of the consumer market is formed and its main elements are characterized. The mathematical functions of forming consumer preferences and demand for products are developed. The estimation of the marginal propensity of households in Ukraine to be consumed has been estimated. The complex factor model of the development of the consumer market is proposed. Its practical use allows to carry out a comprehensive assessment of the influence of factors on the consumer market and assess its state of affairs both at the state and regional levels.


Keywords


consumer market; value proposition; consumer value; consumer demand; consumer spending multiplier; consumer confidence index.

Full Text:

PDF

References


Lihonenko, L. O. (Ed.). (2007). Spozhyvchyi rynok Ukrainy: metodolohiia doslidzhennia ta rehuliuvannia. Kyiv: KNTEU.

Fimiar, S. V. (2010). Mekhanizm rehuliuvannia rehionalnoho rynku spozhyvchykh tovariv. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, 1(2), 184–188.

Danilova, V. A. (2008). Problemno–tselevoi metod upravleniia potrebitelskim rynkom. Servis plus, 2, 74–79.

Bilokin, T. G. (2010). Metodyka diahnostyky rehionalnoho spozhyvchoho rynku. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, 3(53)–1, 226–228.

GfK Ukraine. Available at: http://www.gfk.ua/

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, 43(2–3), 354–363.

Fedusenko, E. V., & Fedusenko, A. A. (2010). Modelirovanie i prognozirovanie sprosa metodami mnogokriterialnoi optimizatsii. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, 3, 66–70.

Vatamaniuk, O. Z. (2007). Zaoshchadzhennia v ekonomitsi Ukrainy: makroekonomichnyi analiz. Lviv: LNU imeni

Ivana Franka.

Gerba, E. & Schelkle, W. (2014). Household finance and the welfare state: a case study of the United States, 1980­2010. The London School of Economics and Political Science, London, UK Available at: http://eprints.lse.ac.uk/56723/

Schwab, P. V. (2012). Vytraty i dokhody domohospodarstv Ukrainy v period ekonomichnoi kryzy. Available at: http://magazine.faaf.org.ua/vitrati–i–dohodi–domogospodarstv–ukraini–v–period–ekonomichnoi–krizi.html

Curtin, R. (2007). Consumer Sentiment Surveys: Worldwide Review and Assessment. Journal of Business Cycle Measurement and Analysis, 1, 7–42. Available at: https://data.sca.isr.umich.edu/fetchdoc.php?docid=34883


GOST Style Citations


Споживчий ринок України: методологія дослідження та регулювання [Текст] : монографія / за ред. Л. О. Лігоненко. – К. : Київ. нац. торг.–екон. ун–т, 2007. – 379 с.

Фімяр, С. В. Механізм регулювання регіонального ринку споживчих товарів [Текст] / С. В. Фімяр // Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. – 2010. – № 1, Т. 2. – С. 184–188.

Данилова, В. А. Проблемно–целевой метод управления потребительским рынком [Текст] / В. А. Данилова // Сервис plus. – 2008. – № 2. – С. 74–79.

Білокінь, Т. Г. Методика діагностики регіонального споживчого ринку [Текст] / Тарас Григорович Білокінь // Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. – 2010. – № 3 (53), Ч. 1. –
С. 226–228.

GfK Україна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gfk.ua.

Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrstat.gov.ua.

Chesbrough, H. Business Model Innovation: Opportunities and Barriers [Text] / Henry Chesbrough // Long Range Planning. – 2010. – Vol. 43, Issues 2–3. – P. 354–363.

Федусенко, Е. В. Моделирование и прогнозирование спроса методами многокритериальной оптимизации [Текст] / Е. В. Федусенко, А. А. Федусенко // Управління розвитком складних систем. – 2010. – Вип. 3. – С. 66–70.

Ватаманюк, О. З. Заощадження в економіці України: макроекономічний аналіз [Текст] / Остап Зіновійович Ватаманюк . – Львів : Вид–во Львівського університету ім. І. Франка, 2007. – 535 с.

Gerba, E. Household finance and the welfare state: a case study of the United States, 1980–2010 [Electronic resource] / Eddie Gerba, Waltraud Schelkle. – Available at: http://eprints.lse.ac.uk/56723/

Шваб, П. В. Витрати і доходи домогосподарств України в період економічної кризи [Електронний ресурс] / П. В. Шваб. – Режим доступу: http://magazine.faaf.org.ua/vitrati–i–dohodi–domogospodarstv–ukraini–v–period–ekonomichnoi–krizi.html.

Curtin, R. Consumer Sentiment Surveys: Worldwide Review and Assessment [Electronic resource] / Richard Curtin // Journal of Business Cycle Measurement and Analysis. – 2007. – Issue 1. – P. 7–42. – Available at: https://data.sca.isr.umich.edu/fetchdoc.php?docid=34883.





Copyright (c) 2017 V. A. Grosul, O. D. Timchenko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770