DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i24.128236

MANAGEMENT OF SOCIAL AND ECONOMIC STAKEHOLDERS ENGAGEMENT IN BUSINESS ENVIRONMENT

R. V. Feshchur, M. R. Tymoshchuk, S. B. Kopytko

Abstract


. Social and economic stakeholders engagement in business environment is one of the decisive factors in the development of enterprises, a catalyst for the creation of image-building, social and economic outcomes. Stakeholder engagement management is aimed at achieving the mission and strategic goals of enterprise development. The effectiveness of stakeholder engagement management depends on the validity and coherence of management decisions developed with the help of appropriate methods. The task of forming a holistic concept and developing adequate tools for managing social and economic relationship is important and timely taking into account the existence of certain gaps in the research of this problem.

The paper presents the results of the research on the state of socio-economic stakeholders engagement, identifies the factors of influence and proposes the concept of constructing management tools for the engagement. The developed methodical approach to forecasting of social and economic development of enterprises on the basis of the econometric model can serve as one of such tools of stakeholders’ engagement management. The model covers three structural equations that describe the dependence of image-building, social and economic performance of enterprises on a number of independent variables, for the construction of which the data of non-financial reports of enterprises should be used, the formation of which is currently not regulated by normative acts of Ukraine. It is recommended to use expert methods to establish numerical values of indicators of social and economic interaction.


Keywords


engagement; stakeholders; concept of management; development; goals; results; methods.

Full Text:

PDF

References


Kotler, P., & Lee, N. (2011). Corporate Social Responsibility : Doing the Most Good for You Company and You Cause. John Wiley & Sons.

Feshchur, R. V., Yavorska, N. R., Yakymiv, A. I., Tymoshchuk, M. R., & Shyshkovskyi, T. V. (2016). Upravlinnia sotsialno–ekonomichnoiu vzaiemodiieiu na pidpryiemstvakh: metodolohiia ta instrumentarii. Lviv: Rastr–7.

Pogorelov, Y. S., & Deeva, K. A. (2013). The tools of maring and implementing for an enterprise derelopment strategy. European Applied Science, 8, 199–201.

Kaplan, R. S., & Norton, D .P. (1996). The balanced scorecard: translation strategy into action. Harvard Business School Press.

Nili, E., Adame, K., & Kennerli, M. (2003). Prizma jeffektivnosti: karta sbalansirovannykh pokazatelei dlia izmereniia uspekha v biznese i upravleniia. Moskva: Balans–Klub.

Ponomarenko, V. S., Klebanova, T. S., & Kizim, N. A. (2009). Sovremennye problemy modelirovaniia sotsialno–ekonomicheskikh Kharkov: INZHEK.

Feshchur, R. V., Shyshkovskyi, S. V., Yakymiv, A .I., Lebid, T. V., Tymoshchuk, M. R., & Yavorska, N. R. (2016). Upravlinnia sotsialno–ekonomichnym rozvytkom pidpryiemstv: metodolohiia ta instrumentarii. Lviv: Rastr–7.

Tsentr «Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti». Available at: http://csr–ukraine.org

Petrushenko, Yu. M., Ivanova, T. I., & Dudkin, O. V. (2009). Mizhnarodni tendentsii sotsializatsii diialnosti pidpryiemstv. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, 3, 268–275.

Bashnianin, H. I., & Honcharuk, L. Ya. (2010). Efektyvnist sotsializatsii ekonomichnykh system: metodolohichni problemy metrolohichnoho analizu. Lviv: Novyi svit–2000.

Raikheld, F. F., & Til, T. (2005). Effekt loialnosti: dvizhushchie sily rosta, pribyli i neprekhodiashchei tsennosti. Moskva: Viliams.

Reza Hoshmand, A. (2010). Business forecasting : a practical approach. Routledge.

Aivazian, S. A. (2010). Metody ekonometriki. Moskva: Magistr : INFRA–M.


GOST Style Citations


Kotler, P. Corporate Social Responsibility : Doing the Most Good for You Company and You Cause [Text] / Philip Kotler, Nancy Lee. – John Wiley & Sons, 2011. – 320 p.

Управління соціально–економічною взаємодією на підприємствах: методологія та інструментарій [Текст] : монографія / Р. В. Фещур [та ін.] ; за ред. Р. В. Фещура ; Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Растр–7, 2016. – 230 с.

Pogorelov, Y. S. The tools of maring and implementing for an enterprise derelopment strategy [Text] / Y. S. Pogorelov, K. A. Deeva // European Applied Science. –2013. – № 8. – P. 199–201.

Kaplan, R. S. The balanced scorecard: translation strategy into action [Text] / R. S. Kaplan, D. P. Norton – Harvard Business School Press, 1996. – 322 p.

Нили, Э. Призма эффективности: карта сбалансированных показателей для измерения успеха в бизнесе и управления [Текст] / Э. Нили, К. Адаме, М. Кеннерли – Москва : Баланс–Клуб, 2003. – 398 с.

Современные проблемы моделирования социально–экономических систем [Текст] : монография / под ред. В. С. Пономаренко, Т. С. Клебановой, Н. А. Кизима. – Харьков : ИНЖЭК, 2009. – 440 с.

Управління соціально–економічним розвитком підприємств: методологія та інструментарій [Текст] : монографія / Р. В. Фещур [та ін.] ; за ред. Р. В.Фещура ; Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Растр–7, 2016. – 226 с.

Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://csr–ukraine.org.

Петрушенко, Ю. М. Міжнародні тенденції соціалізації діяльності підприємств [Текст] / Ю. М. Петрушенко, Т. І. Іванова, О. В. Дудкін // Механізм регулювання економіки. – 2009. – Т. 2, № 3. – С. 268–275.

Башнянін, Г. І. Ефективність соціалізації економічних систем: методологічні проблеми метрологічного аналізу [Текст] / Г. І. Башнянін, Л. Я. Гончарук. – Львів : Новий світ–2000, 2010. – 240 с.

Райхельд, Ф. Ф. Эффект лояльности: движущие силы роста, прибыли и непреходящей ценности [Текст] / Ф. Ф. Райхельд, Т. Тил ; пер. с англ. – Москва : Вильямс, 2005. – 384 с.

Reza Hoshmand, A. Business forecasting : a practical approach [Text] / A. Reza Hoshmand. – Routledge, 2010. – 369 p.

Айвазян, С. А. Методы эконометрики [Текст] / С. А. Айвазян. – Москва : Магистр : ИНФРА–М, 2010. – 512 с.





Copyright (c) 2018 R. V. Feshchur, M. R. Tymoshchuk, S. B. Kopytko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770