DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i25.136699

IMPROVING THE ENTERPRISE’S LOGISTIC SYSTEM: SCENARIOS MODELING AND EVALUATION OF EFFICIENCY

Serhii Sokolovskyi, Mariya Naumenko

Abstract


Goal of the work is to express models complex of evaluation, efficiency logistic activities analyzes of production-economic systems recording the whole of financial, economic, industrial processes, existing subsystems and succession of logistics system enterprise to develop and proof ways for improvement existing logistics system.

In order of scenarios modelling and effectiveness evaluation of logistic department the cognitive model of enterprises management system was built. The parameters of model (concepts) are: loading of channel in a unit of time (month); amount of service channels; qualification of personnel; downtime of service channels; time of customer service; profit; quality of customer service. The implementation result is an acceptable development scenario which represents positive changes in enterprise’ logistic activity. The implementation of this scenario also involves the special application of customer relationship management (CRM) (application software for organizations).

The indexes of CRM introduction effectiveness are computed, the main of which is the efficiency increase of the logistics department staff.


Keywords


cognitive model of managerial system; scenario; logistic department; customer relationship management (CRM); economic efficiency.

References


Larina, R. R., & Riazanov, A. V. (2006). Efektyvnist funktsionuvannia mikrolohistychnykh system: pidkhody ta problemy [Efficiency of the functioning of micrologistic systems: approaches and problems]. Menedzher – Manager,

(35), 120–126.

Mishyna, S. V., & Mishyn, O. Iu. (2008). Kompleksna otsinka efektyvnosti lohistychnoi diialnosti [Complex assessment of the efficiency of logistic activity]. Ekonomika: problemy teorii ta praktyky – Economics: problems of theory and practice. Is. 237, Dnipropetrovsk: DNU, pp. 1202–1209 [in Ukrainian].

Rudenko, H. R. (2007). Innovatsiinist vzaiemozviazkiv vydiv zabezpechennia lohistychnoi diialnosti ta upravlinnia pidpryiemstvom [Innovativeness of interconnections of types of logistics and enterprise management]. Problemy naukyProblems of science, 8, рр. 8–13 [in Ukrainian].

Chebotaev, A. A. (2002). Lohystyka. Lohystycheskye tekhnolohyy [Logistics. Logistics Technologies]. Moscow : Yzdatelsko-torhovaia korporatsyia «Dashkov y K o» [in Russian].

Dani pro kohnityvnyi analiz i upravlinnia rozvytkom sytuatsii [Data on Cognitive Analysis and Situation Management]. (n.d.). www.ipu.ru. Retrieved from http://www.ipu.ru/semin/arhiv/kogn2001 [in Russian].

Dani pro intehrovanyi informatsiino-analitychnyi kompleks dlia sytuatsiinoho analizu sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Data on an integrated information and analytical complex for situational analysis of socio-economic development of the region]. (n.d.). www.hmao.wsnet.ru. Retrieved from http://www.hmao.wsnet.ru/Infopm/Seminar/24_05_00/kachaev.htm [in Russian].

Dani o intelektualizovanykh kompiuternykh tekhnolohiiakh pidtrymky pryiniattia rishen [Data on intelligent computer technology to support decision-making]. (n.d.). www.ipu.ru. Retrieved from http://www.ipu.ru/labs/lab51/projects.htm [in Russian].

Internet portal iTeam tekhnolohii korporatyvnoho upravlinnia [Internet-portal of iTeam of corporate governance technologies]. Retrieved from http: http//www/iteam.ru [in Russian].

Ofitsiinyi sait korporatsii Microsoft [The official website of Microsoft Corporation]. Retrieved from http: http//www/iteam.ru [in Russian].

Nezalezhnyi CRM-portal [Independent CRM-portal]. Retrieved from http://www.crmonline.ru [in Russian].


GOST Style Citations


Ларіна Р. Р. Ефективність функціонування мікрологістичних систем: підходи та проблеми / Р. Р. Ларіна, А. В. Рязанов // Менеджер. – 2006. – № 1 (35). – С. 120–126.

Мішина С. В. Комплексна оцінка ефективності логістичної діяльності / С. В. Мішина, О. Ю. Мішин // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. пр. – Вип. 237. V. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – С. 1202–1209.

Руденко Г. Р. Інноваційність взаємозв’язків видів забезпечення логістичної діяльності та управління підприємством / Г. Р. Руденко // Проблеми науки. – 2007. – № 8. – С. 8–13.

Чеботаев А. А. Логистика. Логистические технологии : уч. пособ / А. А. Чеботаев. – М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2002. – 172 с.

Дані про когнітивний аналіз і управління розвитком ситуацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ipu.ru/semin/arhiv/kogn2001.

Дані про інтегрований інформаційно-аналітичний комплекс для ситуаційного аналізу соціально-економічного розвитку регіону [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.hmao.wsnet.ru/Infopm/Seminar/ 24_05_00/kachaev.htm.

Дані о інтелектуалізованих комп’ютерних технологіях підтримки прийняття рішень. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ipu.ru/labs/lab51/projects.htm.

Інтернет портал iTeam технологій корпоративного управління [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: http//www/iteam.ru.

Офіційний сайт корпорації Microsoft [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.microsoft.com.

Незалежний CRM-портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.crmonline.ru.





Copyright (c) 2018 Serhii Sokolovskyi, Mariya Naumenko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770