DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i16.28518

ENSURING BANKS COMPETITIVENESS IN THE MARKET OF CREDIT SERVICE OF UKRAINE

І. В. Жигадло, Г. Р. Балянт

Abstract


The real credit services of Ukraine increased annually institutionalized, leading to increased competition among its main stakeholders - lenders, such as banks and nonbank financial and credit institutions. The article presents a comparative analysis of the functioning of banks and non-bank financial institutions in the credit market of Ukraine. Author determined differences and similarities in their business and competitive characteristics found among of them. The characteristic strategy for customer relationship management, which enables increased efficiency of cooperation with the bank's borrowers and prevent the transition to competition. Based on the generalization of international experience suggested the use of information technology in the process of bank lending, including advisory services and business banks PR- service. The paper considers the innovative activities of banks in terms of implementation of products and services that allow for the strengthening of the competitive position of domestic banks in the credit market.


Keywords


credit market; banks; non-bank financial institution; competitive position; competitive; strategy development

References


Ohlyad rynkiv finansovykh posluh ta pidsumky diyalnosti nebankivskykh finansovykh ustanov za 2011 rik. Available at http://a-kryvenko.blogspot.com/2012/06/2011.html

Kredyty hotivkoiu vid kredytnykh spilok: niuansy i vidminnosti vid bankivskykh pozyk. Available at http://ua.prostobank.ua/spozhivchi_krediti/statti

Osoblyvosti kredytuvannya v ukrayinskykh lombardakh. Available at http://ua.prostobank.ua/ spozhivchi_krediti/statti

System Analysis and Program Development. Available at http://www.sap.com/pc/bp/customer-relationship-management.html1

Horbenko, O. V. & Bekh, O. Yu. (2009). CRM-rishennya v Ukraini: efektyvnyi instrumentaryi marketynhu abo populyarna tema. Visnyk DNU, 5, 20-23.

Lyutyy, I. O., & Solodka, O. O. (2010). Bankivskyi marketynh (2-ge vud.). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.

Mirovoi rynok CRM. Mirovoi rynok: sehodnya i zavtra. Available at http://www.prostobankir.com.ua/it/analitika/crm_mirovoy_rynok_segodnya_i_zavtra

Acronym Finder. Available at http://www.acronymfinder.com/Operational-Customer-Relationship-Management-%28OCRM%29.html

ACRM Software & Technology. Available at http://www.acrmsoftware.com/Products.aspx

Gartner. Available at http://www.gartner.com/technology/why_gartner.jsp

Bazadze, K. M. (2012). Perspektyvni vydy innovatsiynykh posluh bankiv. Visnyk Universytetu bankivskoyi spravy Natsionalnoho banku Ukrayiny, 2 (14), 218-221.

Bankovskiy marketinh: my vybiraiem, nas vybirayut. Available at http://www.prostobankir.com.ua/marketing_reklama_pr/stati/bankovskiy_marketing_my_vybiraem_nas_vybirayut

SAS Business Analytics. Available at http://www.sas.com/en_us/software/business-analytics.html

Bankivski ryzyky. Systema keruvannya ryzykamy v komertsiynomu banku. Available at http://studik.lviv.ua


GOST Style Citations


Огляд ринків фінансових послуг та підсумки діяльності небанківських фінансових установ за 2011 рік [Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://a-kryvenko.blogspot.com/2012/06/2011.html.

Кредити готівкою від кредитних спілок: нюанси і відмінності від банківських позик [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua.prostobank.ua/spozhivchi_krediti/statti.

Особливості кредитування в українських ломбардах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua.prostobank.ua/spozhivchi_krediti/statti.

System Analysis and Program Development [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sap.com/pc/bp/customer-relationship-management.html1.

Горбенко, О. В. CRM-рішення в Україні: ефективний інструментарій маркетингу або популярна тема [Текст] / О. В.Горбенко, О. Ю. Бех // Вісник ДНУ.– 2009.– № 5. – С. 20-23.

Лютий, І. О. Банківський маркетинг [Текст] : підручник / І. О. Лютий, О. О. Солодка. – 2-ге вид. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – С. 430–437.

Мировой рынок CRM мировой рынок: сегодня и завтра [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.prostobankir.com.ua/it/analitika/crm_mirovoy_rynok_segodnya_i_zavtra.

Acronym Finder [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.acronymfinder.com/Operational-Customer-Relationship-Management-%28OCRM%29.html.

ACRM Software & Technology [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.acrmsoftware.com/Products.aspx.

Gartner [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gartner.com/technology/why_gartner.jsp.

Базадзе, К. М. Перспективні види інноваційних послуг банків [Текст] / К. М. Базадзе // Вісник Університету банківської справи Національного банку України. – 2012. – № 2 (14). – С. 218–221.

Банковский маркетинг: мы выбираем, нас выбирают [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.prostobankir.com.ua/marketing_reklama_pr/stati/bankovskiy_marketing_my_vybiraem_nas_vybirayut.

SAS Business Analytics [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sas.com/en_us/software/business-analytics.html.

Банківські ризики. Система керування ризиками в комерційному банку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://studik.lviv.ua





Copyright (c) 2014 І. В. Жигадло, Г. Р. Балянт

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770