THE ESSENCE OF CREATIVE POTENTIAL OF ORGANIZATION IN THE CONTEXT OF PROVIDING ITS ECONOMIC SECURITY

A. Hlyns`ka

Abstract


The article is devoted the problem of ensuring the creative potential of the organization as a prerequisite corresponds to the new business environment and as a factor in ensuring its security in the long run. The article defines the characteristics of innovative organizations, creativity, creative potential. The expediency of development of creative potential of organization, as mandatory characteristics of the iterative model of economic security is substantiated. The reasons of creating a creative foundation of the organization in order to ensure its long-term development are analyzed. The shape of the impact on the creative potential of the organization is determined. It was defined that the motivation of the personnel is the most effective form.


Keywords


economic security, creativity, creative potential, management of the organization, long-term effectiveness

References


Floryda, Rychard. (2011). Kreativnyu klass: liudi, kotorye meniaiut budushchee. Moskva : Klassika–XXI.

Zinkevych, D. K. (2012). Rozvytok system kreatyvnoho menedzhmentu pidpryiemstv: dys. kand. ekon. nauk: 08.00.04. Lviv, 196.

Savitska, N. V. (2011). Sutnist kreatyvnoho potentsialu pidpryiemstva. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 21.6, 301.

Monastyrska, H. V. Kreatyvnyi klas i problemy yoho stanovlennia v Ukraini. Available at http://ir.kneu.edu.ua:8080/bitstream/2010/3670/1/200%20–%20210.pdf

Reber A. (2003). Bolshoy tolkovyu psikhologicheskiy slovar. Moskva, Penguin.

Yagolkovskiy, S. R. (2007). Psikhologiia kreativnosti i innovatsiy. Moskva: GUVSHE.

Korchevska, L. O. (2012). Iteratyvnyi pidkhid do doslidzhennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva. Aktualni problemy ekonomiky, 4 (130), 175–183.

Bogoiavlenskaia, D.B. (1981). Puti k tvorchestvu. Moskva: Znanie.

Adizes, I. (2007) Idealnyu rukovoditel: Pochemu im nelzia stat i chto iz etogo sleduet. Moskva: Alpina Biznes Buks

Kollinz Dzh. (2006). Bolshe chem biznes: kak preodolet ogranicheniia i postroit velikuiu kompaniiu. Moskva: Alpina Biznes Buks/

Kheimans, D., & Timms, H. (2015). Kraudsorsing meniaet privychnye metody rukovodstva. Kak napravliat energiiu mass na blagie tseli?.Harvard Business Reviw, 1, 29−38.

Ambail, Т. М. (2006). Kak ubit tvorcheskuiu initsativu. Kreativnoe myshlenie v biznese. Moskva, Alpina Biznes Buks.

Liubart T., Mushiru K., Tordzhman S., & Zenasni F. (2009). Psikhologiia kreativnosti. Moskva, Kogito–tsentr.

Mokіr, Dzh. (2014). Rychag bogatstva. Tekhnologicheskaia kreativnost i ekonomicheskiy progress. Moskva: Institut Gaydara.


GOST Style Citations


Флорида, Ричард. Креативный класс: люди, которые меняют будущее [Текст] / Ричард Флорида ; [пер. с англ. А. Константинова]. − М. : Классика–XXI, 2011. − 419 с.

Зінкевич, Д. К. Розвиток систем креативного менеджменту підприємств [Текст] : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами / Зінкевич Д. К. − Львів, 2012. − 196 с.

Савіцька, Н. В. Сутність креативного потенціалу підприємства [Текст] / Н. В. Савіцька // Науковий вісник НЛТУ України . – 2011. – Вип. 21.6. – 301 c.

Монастирська, Г. В. Креативний клас і проблеми його становлення в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ir.kneu.edu.ua:8080/bitstream/2010/3670/1/200%20–%20210.pdf

Ребер, А. Большой толковый психологический словарь [Текст] : в 2–х томах / А. Ребер. − М. : Изд–во "Penguin", 2003. − Т. 1. – 592 с.

Яголковский, С. Р. Психология креативности и инноваций [Текст] : учебное  пособие / С. Р. Яголковский ; Гос. ун–т − Высшая школа экономики. − М. : Изд. дом ГУВШЭ, 2007. – 157 с.

Корчевська, Л. О. Ітеративний підхід до дослідження економічної безпеки підприємства [Текст] / Л. О. Корчевська // Актуальні проблеми економіки. – 2012. – № 4 (130). – С.175–183.

Богоявленская, Д. Б. Пути к творчеству [Текст]. – М. : Знание, 1981. – 96 с.

Адизес, И. Идеальный руководитель: Почему им нельзя стать и что из этого следует [Текст] / Ицхак Калдерон Адизес ; пер. с англ. − М. : Альпина Бизнес Букс, 2007. − 262 с.

Коллинз, Дж. Больше, чем бизнес: как преодолеть ограничения и построить великую компанию [Текст] / Джим Коллинз, Уильям Лазье ; пер. с англ. − М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. − 235 с.

Хейманс, Д. Краудсорсинг меняет привычные методы руководства. Как направлять энергию масс на благие цели? [Текст] / Джереми Хейманс, Генри Тиммс // Harvard Business Reviw. − 2015. − № 1. − С. 29−38.

Амбайл, Т. М. Как убить творческую инициативу. Креативное мышление в бизнесе [Текст] / Тереза М. Амбайл ; пер. с англ. − М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. – 228 с. − (Серия "Классика Harvard Business Review)

Психология креативности [Текст] / Т. Любарт, К. Муширу, С. Торджман, Ф. Зенасни. − М. : Изд–во "Когито–центр", 2009. – 215 с.

Мокир, Дж. Рычаг богатства. Технологическая креативность и экономический прогресс [Текст] / Дж. Мокир ; пер. с англ. Н. Эдельмана ; под науч. ред. Т. Дробышевской, А. Смирнова. − М. : Изд–во Института Гайдара, 2014. – 504 с.





DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i20.73176

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 A. Hlyns`ka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770