DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i20.73185

THE MODEL OF RAPID ESTIMATION OF THE ENTERPRISE COMPETITIVENESS

О. V. Leshchenko, V. О. Timofeev

Abstract


In the paper the process of computerized rapid estimation of the enterprise competitiveness (EC) is represented as a structural-functional model of EC estimation by methods of calculating of strategic positioning and the ratio of marketing activities of the enterprise to promote the product to the market. The novelty of the model lies in the fact that, unlike the known the developed model allows exercising the adaptation of the integral index of goods competitiveness to the changing conditions of production and the requirements of the consumer market and timely correct it.

To study the current trends of economic control and EC estimation of enterprises and companies the comparative, system analysis methods and analysis of complex systems were used. To describe the object of study and the construction logic of rapid estimation of the enterprise competitiveness system the structural-logical analysis methods were used.

The obtained results can be used in developing of structure, algorithms and overall functioning of the software of computerized systems of competitiveness operational management due to adaptive changes in the cycle of management of marketing values  of the production factors and financial resources of the enterprise. 


Keywords


rapid estimation of EC; enterprise competitiveness; the structural-logical analysis; strategic positioning; the ratio of marketing activities

References


Porter, M. (2005). On Competition. Moscow: Williams Publishing House.

Belousov, V. L. (2001). Analiz konkurentosposobnosti firmy. Marketing v Rossii i za rubezhom, 5, pp.25–30

Leshchenko, E. V., & Timofeev, V. A. (2014). Modelirovanie adaptivnoy sistemy upravleniia konkurentosposobnostiu predpriiatiia v usloviiakh neopredelennosti. Problemy globalizatsii i modeli ustoichivogo razvitiia ekonomiki, 129–134. Available at http://dx.doi.org/10.18371/fcaptp.v1i16.28577

Emelianov, O. U., Lesyk, L. I., & Gryshko, V. A. (2014). Metodychni zasady informaciinoho zabespechennia processu otsinuvannia endohennoho ta ekzohennoho ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva. Aktualni problemy ekonomiky, 162, 395-402.

Leshchenko, E. V., & Danko, N. I. (2011). Conceptualnaia model sistemy kompiuterizirovannogo adaptivnogo upravleniia konkurentosposobnostiu predpriiatiia. Control systems, navigation and communication, 3 (19), 152–156.

Zharikov, V. (2004). Matematicheskoe modelirovanie effektivnogo proizvodstva v usloviiah konkurentsii. Tambov: Izdatelstvo TGTU.

Kuprin, A. (2010). Problemy sovremennoy ekonomiki: osnovnye factory vliianiia na adaptivnost system upravleniia predpriiatiem. Problemy sovremennoy ekonomiki, 4 (36), 111-113.

Fatkhutdinov, R. (2000). Konkurentosposobnost: ekonomika, strategiia, upravlenie. Moskva: INFRA-M.

Voronov, A. (2003). Modelirovanie konkurentosposobnosti produktsii predpriiatiia. Marketing v Rossii i za rubezhom, 4, 44–52.

Bobyr, E. I., Leshchenko, E. V., Martynova, U. V., & Niatina, N. L. (2013). Vybor faktorov dlia postroeniia modeli otsenki konkurentosposobnosti predpriiatiia. Vestnik Khersonskogo natsionalnogo tekhnicheskogo universiteta, 1 (46), 43–46.

Baumgarten, L. V. (2005). Analiz metodov opredeleniia konkurentosposobnosti organizaciy i produktsii. Marketing v Rossii i za rubezom, 4, 72–85.

Faskhiev, Kh. A., & Popova, E. V. (2003). Kak izmerit konkurentosposobnost predpriiatiia? Marketing v Rosii i za rubezhom, 4, 53–68.

Ponomarenko, V., & Gontareva, I.(2011). Strukturyzatsіia pokaznykіv sustemnoi efektyvnostі rozvytku pіdpryiemstv. Ekonomika rosvytku, 2 (58), 71–75.


GOST Style Citations


Портер, М. Конкуренция [Текст] / М.  Портер ; [пер. с англ.]. – исправленное изд. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2005. – 608 с.

Белоусов, В. Л. Анализ конкурентоспособности фирмы [Текст] / В. Л. Белоусов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2001. – № 5. – С. 25–30

Лещенко, Е. В. Моделирование адаптивной системы управления конкурентоспособностью предприятия в условиях неопределенности [Электронный ресурс] / Е. В. Лещенко, В. А. Тимофеев  // Проблемы глобализации и модели устойчивого развития экономики : материалы IV–ой Международной научно–практической конференции аспирантов, студентов и молодых ученых. – Луганск : Восточноукраинский национальный университет им. Даля, 2014. – С. 129–134. – Режим доступа: http://dx.doi.org/10.18371/fcaptp.v1i16.28577.

Ємельянов, О. Ю. Методичні засади інформаційного забезпечення процесу оцінювання ендогенного та екзогенного економічного потенціалу підприємства [Текст] / О. Ю. Ємельянов, Л. І. Лесик, В. А. Гришко // Актуальні проблеми економіки. – 2014. – № 12 (162). – С. 395–402.

Лещенко, Е. В. Концептуальная модель системы компьютеризированного адаптивного управления конкурентоспособностью предприятия [Текст] / Е. В. Лещенко, Н. И. Данько // Системы управления, навигации и связи. – 2011. – Вып. 3 (19). – С.152–156.

Жариков, В. В. Математическое моделирование эффективного производства в условиях конкуренции [Текст] : учеб. пособие / В. В. Жариков ; Тамбовский гос. техн. ун–т. – Тамбов : Изд–во ТГТУ, 2004. – 98 с.

Куприн, А. А. Основные факторы влияния на адаптивность систем управления предприятием [Текст] / А. А. Куприн // Проблемы современной экономики. – 2010. – № 4 (36). – С. 111–113.

Фатхутдинов, Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление [Текст] : учебник / Р. А. Фатхутдинов. – М. : ИНФРА–М, 2000. – 312 с.

Воронов, А. А. Моделирование конкурентоспособности продукции предприятия [Текст] / А. А. Воронов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2003. – № 4. – С. 44–52.

Бобыр, Е. И.  Выбор факторов для построения модели оценки конкурентоспособности предприятия [Текст] / Е. И. Бобыр, Е. В. Лещенко, Ю. В. Мартынова, Н. Л. Нятина // Вестник Херсонского национального технического университета. – 2013. – Вып. 1 (46). – С. 43–46.

Баумгартен, Л. В. Анализ методов определения конкурентоспособности организаций и продукции [Текст] // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 4. – С. 72–85.

Фасхиев, Х. А. Как измерить конкурентоспособность предприятия? [Текст] / Х. А. Фасхиев, Е. В. Попова // Маркетинг в России и за рубежом. – 2003.– № 4. – С. 53–68.

Пономаренко, В. С. Cтруктуризація показників системної ефективності розвитку підприємств [Текст] / В. С. Пономаренко, І. В. Гонтарева // Економіка розвитку. – 2011. – № 2 (58). – С. 71–75.





Copyright (c) 2016 О. V. Leshchenko, V. О. Timofeev

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770