SOCIAL RESPONSIBILITY OF BUSINESS AS INTEGRAL COMPONENT OF NATION-WIDE MANAGEMENT

V. G. Kovalchuk, M. І. Verbitsky

Abstract


Social responsibility of business is an integral part of developed economy of the modern country. Relevance of this article is explained by it.The concept of "social responsibility" can be interpreted in different ways. Word meaning and evolution of this term were considered. The urgent level of development of socially responsibly in the countries with market economy practically reached full mutual understanding and mutual aid between the state and businessmen. In Ukraine cooperation is not so well established. The reasons of it are considered in article. Dependence of level of social responsibility and rules of law gives the grounds for further development of the legal sphere of this question. Consideration of a question at the nation-wide and micro shows that the state is interested in socially responsible business. Manifestation of an initiative in this direction is possible not only from businessmen. After consideration of such interaction as analog of crediting, all components for satisfactions of many needs of society and business were found.


Keywords


social responsibility; competitiveness; benefit; enterprise; state; interaction.

References


Zinchenko, A. H., & Saprykina, M. A. (2010). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist 2005-2010: stan ta perspektyvy rozvytku. Kyiv: Vydavnytstvo Farbovanyi lyst.

Ponomarov, S. V. Korporatyvnaia sotsialnaia otvetstvennost v Evrope. Available at http://permtpp.ru/upload/iblock/58c/kso.pdf

Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Make a Profit. The New York Times Magazine, 17.

Khenderson, D. (2003). Chy potribna biznesu sotsialna vidpovidalnist. Byznes i obshchestvo, 15.

Smovzhenko, T. S., & Kuznietsova, A. (2010). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Kyiv: UBS NBU.

Novikova, O, F., Amosha, O. I., & Antoniuk, V. P. (2012). Stalyi rozvytok promyslovoho rehionu: sotsialni aspekty. Donetsk: Instytut promyslovosti ekonomiky NAN Ukrainy.

Podatkovyi kodeks Ukrainy (2014, June). Kyiv: Parlamentske. vydavnytstvo.

Holub, N. Yu. Napriamy vdoskonalennia pravovoho zabezpechennia sotsialno vidpovidalnoho vedennia biznesu. Available at http://www.rusnauka.com/4_SND_2013/Economics/15_126772.doc.htm


GOST Style Citations


Зінченко, А. Г. Корпоративна соціальна відповідальність 2005-2010: стан та перспективи розвитку [Текст] / А. Г. Зінченко, М. А. Саприкіна. – К. : Вид-во «Фарбований лист», 2010. – 56 с.

Пономарьов, С. В. Корпоративная социальная ответственность в Европе [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://permtpp.ru/upload/iblock/58c/kso.pdf.

Friedman, M. The Social Responsibility of Business is to Make a Profit [Text] / M. Friedman // The New York Times Magazine. - 1970. - № 17.

Хендерсон, Д. Чи потрібна бізнесу соціальна відповідальність [Текст] / Д. Хендерсон // Бизнес и общество. – 2003. - № 15.

Корпоративна соціальна відповідальність [Текст] : підручник / О. Б. Денис [та ін.] ; за ред. Т. С. Смовженко, А. Я. Кузнєцової ; М-во освіти і науки України, Національний банк України, Університет банківської справи. - 2-ге вид., випр. і доп. - Київ : УБС НБУ, 2010. - 314 с.

Сталий розвиток промислового регіону: соціальні аспекти [Текст] : монографія /
О. Ф. Новікова, О. І. Амоша, В. П. Антонюк та ін. ; НАН України, Ін-т економіки промисловості. – Донецьк, 2012. – 534 с.

Податковий кодекс України [Текст] : офіц. видання : станом на 06.10.2014 р. / Верховна Рада України. – К. : Парлам. вид-во, 2014 – (Бібліотека офіційних видань).

Голуб, Н. Ю. Напрями вдосконалення правового забезпечення соціально відповідального ведення бізнесу [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com/4_SND_2013/Economics/15_126772.doc.htm





DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i21.91083

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 V. G. Kovalchuk, M. І. Verbitsky

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770