DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.95635

PRACTICAL ASPECTS OF STRATEGIC MARKETING MANAGEMENT OF AGRICULTURAL ENTERPRISES (ON THE EXAMPLE OF "MRIYA AGRO HOLDING")

A. А. Stepanova, I. М. Horbas, O. G. Davydova

Abstract


Marketing integration issues in the strategic management of the company are actualized. The essence and content of marketing management in a highly competitive market environment are represented. Strategic recommendations for the management of company`s business portfolio and its individual components on the basis of marketing are developed.

This paper proves the importance of strategic marketing orientation in the management of agricultural enterprises. It is determined that the Marketing Management provides business expansion and increase the number of loyal customers, ensures high quality products and innovativeness of all business processes. The need to strengthen internal integration of business and diversification to optimize production, financial flows, reduce production costs and improving the competitiveness of enterprises are spesified.

Modern management presented as a customer–oriented system based on marketing, which makes it possible to solve the practical problems of effective management in transitional market conditions.


Keywords


strategic marketing management; competitive advantages; competitiveness; strategic business unit; the attractiveness of the market; agricultural sector

Full Text:

PDF

References


Balan, V. H. (2012). Komparatyvnyi analiz pryvablyvosti stratehichnykh zon hospodariuvannia pidpryiemstva. Problemy nauky, 2, 28–33.

Hrosul, V. A. (2012) Marketynhove stratehichne planuvannia na pidpryiemstvi. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, 1(1), 201–205.

Zhmailov, V. M., & Danko, Yu. I. (2011) Marketynhova diialnist silskohospodarskykh pidpryiemstv: orhanizatsiino–ekonomichni zasady rozvytku .In Ya. V. Sukhii & V. S. Nitsenko (Eds.), Ahrobiznes: problemy, suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku (pp. 43–54). Odesa: SVD M.P. Cherkasov. Available at http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/132

Nova derzhavna pidtrymka ahropromyslovoho kompleksu – shliakh v nikudy. Available at https://lb.ua/economics/2016/04/07/332278_nova_derzhavna_pidtrimka.html

Mriia Ahrokholdynh. Available at http://mriya.ua.0/

Polikarpova, V. V., Liubokhynets. O. V. Metody stratehichnoho analizu ta planuvannia na pidpryiemstvi. Available at http://worldukraine.abwo.biz/?p=1267

Raiko, D. V., & Lebedeva, L. E. (2015). Model upravlinnia marketynhom u systemi menedzhmentu promyslovoho pidpryiemstva. Marketynh i menedzhment innovatsii, 1, 107–115. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/

Firsova, S., & Lytvyn, K. (2013). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v umovakh marketynhovoi oriientatsii. Marketynh v Ukraini, 2, 39–45. Available at http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2013_2_9

Forbes Ukraina. Available at http://forbes.net.ua/ua


GOST Style Citations


Балан В.Г. Компаративний аналіз привабливості стратегічних зон господарювання підприємства [Текст] / В.Г. Балан // Проблеми науки. – № 2. – 2012. – С. 28–33.

Гросул В. А. Маркетингове стратегічне планування на підприємстві [Текст] / В. А. Гросул, Г. С. Мамаєва // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. – 2012. – Вип. 1 (1). – С. 201–205.

Жмайлов В. Маркетингова діяльність сільськогосподарських підприємств: організаційно-економічні засади розвитку [Електронний ресурс] / В. Жмайлов, Ю. Данько // Агробізнес: проблеми, сучасний стан та перспективи розвитку: монографія. – Одеса, 2011. – С. 43-54. – Режим доступу: http://repo.sau.sumy.ua/bitstream/123456789/132/1/%D0%96%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE%D0%B2_%D0%94%D0%B0%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%BE.pdf.

Нова державна підтримка агропромислового комплексу – шлях в нікуди [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lb.ua/economics/2016/04/07/332278_nova_derzhavna_pidtrimka.html

Офіційний сайт компанії «Мрія Агрохолдинг» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mriya.ua

Полікарпова В. В. Методи стратегічного аналізу та планування на підприємстві [Електронний ресурс] / В. В. Полікарпова, О. В. Любохинець. – Режим доступу: http://worldukraine.abwo.biz/?p=1267.

Райко Д. В. Модель управління маркетингом у системі менеджменту промислового підприємства [Електронний ресурс] / Д. В. Райко, Л. Е. Лебедєва // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2015. № 1. – С.107–123. – Режим доступу: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/

Фірсова С. Управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах маркетингової орієнтації [Електронний ресурс] / Фірсова, К. Литвин // Маркетинг в Україні. – 2013. – № 2. – С.39-45. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2013_2_9.

Forbes Україна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://forbes.ua/ua.





Copyright (c) 2017 Alla Stepanova, Iryna Horbas, Oksana Davydova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770