THE CROWDFUNDING TECHNOLOGY IN DEVELOPMENT OF THE NATIONAL TOURISM SYSTEM

M. G. Boiko, N. I. Vedmid, A. G. Okhrimenko

Abstract


The article substantiates the sense of crowdfunding and determines a list of participants of crowdfunding projects. The author has proposed a scheme for implementation of a crowdfunding tourism project, indicating the main stakeholders. The author has substantiated directions of implementation of projects, using crowdfunding in the national tourism system. The author has suggested a “house” of crowdfunding for projects of the national tourism system. The article determines advantages and disadvantages of crowdfunding for the main stakeholders and the society.    


Keywords


crowdfunding; crowdfunding technology; national tourism system; tourism projects; project stakeholders; direct beneficiaries of a project; investing

Full Text:

PDF

References


Travel & Tourism Economic Impact 2017 World. Available at: http://www.wttc.org

Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2013). Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of Business. Venturing. Available at: http:// dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.07.003

Kuts, L. L. (2016). Kraudfandynh yak innovatsiinyi sposib akumuliuvannia investytsiinykh resursiv. Stalyi rozvytok ekonomiky, 2, 181–188.

Hernego, Yu. (2015). Kraudfandynh yak instrument innovatsiinoho rozvytku ekonomiky. Antykryzove upravlinnia ekonomikoiu Ukrainy: novi vyklyky, 29–39. Kyiv: KNEU.

Marchenko, О. S. (2014). Sotsialno–ekonomichni umovy ta problemy rozvytku kraudfandynhu v Ukraini. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Yurydychna akademia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho», 2(17), 37–46.

Tiahunova, Z. O., & Bondarenko, V. M. (2015). Kraudfandynh: svitovyi dosvid ta praktyka. Innovatsiina ekonomika, 3(58), 25–32.

Kovalenko, L. P , & Kolotova, N. B. (2016). Kraudfandinh – instrument internet–marketynhu innovatsiinykh turystychnykh proektiv. Globalny i natsionalny problemy ekonomiky, 11, 364–370.

Merriamwebster. Available at: https://www.merriam–webster.com/dictionary/crowdfunding

Zakon Ukrainy. (2012, July). Pro blahodiinu dialnist ta blahodiini orhanizatsii. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5073–17

Kulynych, О. O. (2015). Problemy vyznachennia dotsilnosti investuvannia startapiv dlia rozvytku IT–sektoru Ukrainy. Visnyk sotsialnoekonomichnykh doslidzhen, 3, 285–291.

Yanovа, E. A. (2016). Razvitie internet–bankinga kak transformatsionnyi factor razvitiia sovremennoi ekonomiki Rossii. Fundamentalnye issledovaniia, 9–3, 649–654. Available at: http://www.fundamental–research.ru/ru/article/view?id=40799

Kickstarter. Available at: https://www.kickstarter.com/projects/ 244427582/the–airport–jacket–wearable–luggage–for–the–freque

IndieGoGo. Available at: https://www.indiegogo.com/#/picks_for_you

Travelstarter. Available at: https://www.travelstarter.com/

Velyka ideiia. Available at: https://biggggidea.com/

Petrenko, I. S. (Ed.). (2016). Kapitalni investytsii v Ukraini u 2010–2015 rokakh. Kyiv. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua

Meshcheriakov, V. V. (2015). Suchasni pidkhody do vdoskonalennia mekhanizmiv derzhavnoho rehuliuvannia zi zberezhennia ta populiaryzatsii istoryko–kulturnoi spadshchyny ta pamiatok arkhitektuty. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 9. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/9_2015/17.pdf

Mazaraki, A., Boiko, M., & Mykhailichenko, G. (2013). National tourist brand: priorities and formation resources. Economic Annals–XXI, 9–10(1), 42–46. Available at: http://soskin.info/userfiles/file/2013/2013/9–10(1)_2013/Mazaraki%20.pdf.


GOST Style Citations


Travel & Tourism Economic Impact 2017 World [Electronic resource]. – Available at: http://www.wttc.org.

Belleflamme, P. Crowdfunding: Tapping the right crowd [Electronic resource] / P. Belleflamme, T. Lambert, A. Schwienbacher // Journal of Business Venturing. – 2013. – Available at: http://perso.uclouvain.be/paul.belleflamme/papers/JBV2013.pdf.

 Куц, Л. Л. Краудфандинг як інноваційний спосіб акумулювання інвестиційних ресурсів [Текст] / Л. Л. Куц // Сталий розвиток економіки. – 2016. – № 2. – С. 181–188.

 Гернего, Ю. Краудфандинг як інструмент інноваційного розвитку економіки [Електронний ресурс] / Ю. Гернего // Антикризове управління економікою України: нові виклики : матеріали ІІІ Міжнародної науково–практичної інтернет–конференції. – К. : КНЕУ, 2015. – С. 29–39. https://plus.google.com/communities/109029811599641476829/s/%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D0%B3%D0%BE

 Марченко, О. С. Соціально–економічні умови та проблеми розвитку краудфандингу в Україні [Текст] / О. С. Марченко // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». – 2014. – № 2 (17). – С. 37–46.

 Тягунова, З. О. Краудфандинг: світовий досвід та практика [Текст] / З. О. Тягунова, В. М. Бондаренко // Інноваційна економіка. – 2015. – № 3 (58). – С. 25–32.

 Коваленко, Л. П. Краудфандінг – інструмент інтернет–маркетингу інноваційних туристичних проектів [Текст] / Л. П. Коваленко, Н. Б. Колотова // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. – Вип. 11. – С. 364–369.

 Merriam–webster [Electronic resource]. − Available at: https://www.merriam–webster.com/dictionary/crowdfunding.

 Про благодійну діяльність та благодійні організації [Електронний ресурс] : закон України від 05.07.2012 р. №5073–VІ. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5073–17.

 Кулинич, О. О. Проблеми визначення доцільності інвестування стартапів для розвитку ІТ–сектору України [Текст] / О. О. Кулинич // Вісник соціально–економічних досліджень. – 2015. – Вип. 3, № 58. – С. 285–291.

 Янова, Е. А. Развитие интернет–банкинга как трансформационный фактор развития современной экономики России [Электронный ресурс] / Е. А. Янова и др. // Фундаментальные исследования. – 2016. – № 9, Ч. 3. – С. 649–654. – Режим доступа: http://www.fundamental–research.ru/ru/article/view?id=40799.

  Kickstarter [Electronic resource]. – Available at: https://www.kickstarter.com/projects/244427582/the–airport–jacket–wearable–luggage–for–the–freque.

 IndieGoGo [Electronic resource]. – Available at: https://www.indiegogo.com/#/picks_for_you.

 Travelstarter [Electronic resource]. – Available at: https://www.travelstarter.com/

 Велика ідея [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://biggggidea.com/

 Капітальні інвестиції в Україні у 2010–2015 роках [Електронний ресурс] : статистичний збірник / за ред. І. С. Петренко ; Державна служба статистики України. – Київ, 2016. – 116 с. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua.

Мещеряков, В. В. Сучасні підходи до вдосконалення механізмів державного регулювання зі збереження та популяризації історико–культурної спадщини та пам’яток архітектури [Електронний ресурс] / В. В. Мещеряков // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2015. – № 9. – Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/9_2015/17.pdf.

 Mazaraki, A. National tourist brand: priorities and formation resources [Electronic resource] / A. Mazaraki, M. Boiko, G. Mykhailichenko // Economic Annals–XXI. – 2013. – № 9–10 (1). – С. 42–46. – Available at: http://soskin.info/userfiles/file/2013/2013/9–10(1)_2013/Mazaraki%20.pdf.





DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i23.121318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 M. G. Boiko, N. I. Vedmid, A. G. Okhrimenko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2306-4994, ISSN (on-line) 2310-8770